سفارش تبلیغ
صبا ویژن

خوشا شیراز و وضع بی مثالش

باغ عفیف آباد یا گلشن از آثار تاریخی شهر شیراز است. این باغ در خیابان عفیف آباد شیراز جای گرفته‌است و هم‌اکنون در اختیار ارتش قرار دارد و یکی از بزرگ‌ترین موزه‌های  سلاح خاور میانه در آن وجود دارد.

سازنده عمارت باغ، میرزا علی محمدخان قوام الملک دوم است که در سال 1284 ه‍.ق آن را احداث نمود. این مجموعه با شماره 913 و در سال 1351 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.

باغ عفیف آباد با وسعتی حدود 127000 متر مربع از زیباترین باغ‌های تاریخی شیراز است. این باغ در دوره صفویه از باغ‌های مهم و گردشگاه پادشاهان بود. در زمان قاجاریه، میرزا علی خان قوام الملک این باغ را خریداری و اقدام به نوسازی باغ و درختان کرد و عمارتی زیبا و آراسته در آن بنا نمود. قوام دوم قناتی در نزدیکی باغ را برای آبیاری آن خریداری کرد. در اواخر دوران قاجار این باغ به دست عفیفه خانم، خواهر زاده بانی باغ می‌رسد. وی در این باغ دگرگونی و بهسازی گسترده‌ای پدید آورد و به همین جهت پس از آن این باغ به نام عفیف آباد معروف می‌شود. اما وارثین باغ در زمان پهلوی آن را به فرح پهلوی همسر محمد رضا شاه هدیه می‌دهند. در سال 1340 ارتش در مزایده این باغ را خریداری می‌کند تا اینکه پس از انقلاب اسلامی و به کوشش ارتش و هم‌زمان با روز ارتش در تاریخ 29 فروردین 1370، باغ عفیف آباد به موزه نظامی شماره 2 کشور مبدل می‌شود.